De werkelijke kosten van gratis

 

 

SOMS BETAAL JE HET MEEST VOOR DE DINGEN DIE GRATIS ZIJN – (A. EINSTEN)

Diensten als Facebook & Google verdienen zonder ons geld in rekening te brengen?

Ze hebben net als elk ander bedrijf behoorlijke kosten en maken toch gigantische hoeveelheden winst. Hoe kan dit? Hoe verdienen deze bedrijven hun geld?

Dat is simpel. Ze verdienen aan de informatie die je hen geeft. Je bent geen consument maar een leverancier van deze bedrijven. Bedenk eens welke online diensten je gratis gebruikt en welke informatie je doneert.

Facebook

Een gezamenlijke studie van Cambrige en Stanford University heeft bewezen dat onze persoonlijkheid beter ingeschat kan worden door computermodellen dan door de mensen om ons heen.

Wanneer je iets ‘liked’ op Facebook geef je iets van je persoonlijkheid prijs. Na 10 likes kunnen de computermodellen ons beter voorspellen dan collega’s. Na 70 likes beter dan een kamergenoot of een goede vriend. 150 likes verslaat een familielid en na 300 likes kennen computermodellen je beter dan je partner.  Hoeveel likes heb jij al afgegeven op Facebook?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.